Σας «λέει» κάτι αυτό, κύριε Σαμαρά;

Ιστορίες «υπογείων» προσλήψεων στο Μετρό, από την κυβέρνηση της ΝΔ. 

Υποψήφιος κρίθηκε ακατάλληλος για τεχνίτης, ωστόσο προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμών.

metro

Του Τάσου Τέλλογλου*

Στην απαγγελία της κακουργηματικής απιστίας κατά 11 μελών της διοίκησης της «Αττικό Μετρό» (ΑΜΕΛ) για 220 παράνομες προσλήψεις στο διάστημα 2008-2009 προχωράει η Εισαγγελία, που καλεί ήδη τους κατηγορουμένους για απολογίες. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο που βρίσκεται στη διάθεση της «Κ», οι μισές από αυτές τις προσλήψεις έγιναν σε διάστημα λίγων εβδομάδων, από τις 12 Αυγούστου 2009 ώς την 4η Σεπτεμβρίου. Σημειώνεται ότι στις 2 Σεπτεμβρίου 2009, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής με διάγγελμά του ανακοίνωσε την προκήρυξη εκλογών και πέντε ημέρες αργότερα εκδόθηκε το Προεδρικό Διάταγμα για τη διάλυση της Βουλής.

Η Εισαγγελία κατηγορεί τα μέλη του Δ.Σ. της ΑΜΕΛ ότι με τις προσλήψεις προκάλεσαν αδικαιολόγητη αύξηση του κόστους της μισθοδοσίας «και ελάττωση της περιουσίας της επιχείρησης» κατά 3.781.424,96 ευρώ, «ποσό που ισούται με το υπερβάλλον σε αποδοχές του υπεραρίθμου», όπως χαρακτηρίζεται από την κατηγορούσα αρχή, προσωπικού. Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται ο νόμος 1608/50 περί «καταχραστών του ελληνικού Δημοσίου» για να αξιολογηθούν ποινικά «ρουσφετολογικές προσλήψεις». Τονίζεται ακόμη:

l Για τις προσλήψεις δεν έγινε καμία πρόσκληση ή ανακοίνωση ενδιαφέροντος στον Τύπο και έτσι φαίνεται ότι οι υποψήφιοι ειδοποιήθηκαν με τρόπους που δεν προσέφεραν σε όλους τις ίδιες δυνατότητες πρόσληψης.

l Δεν έχουν αποσταλεί βιογραφικά, ενώ ορισμένα βιογραφικά έχουν σταλεί από φαξ του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ. Ενας υποψήφιος, ο Ε.Β. έστειλε (;) αντί για βιογραφικό καρτέλα με στοιχεία που τηρούνταν στο πολιτικό γραφείο πολιτικού της περιοχής του (σ.σ.: του οποίου πολιτικού ο εισαγγελέας δεν αναφέρει το όνομα αντιθέτως με το όνομα του υποψηφίου). Ο συγκεκριμένος υποψήφιος κρίθηκε ακατάλληλος για τεχνίτης, ωστόσο προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμών.

l Για τις συνεντεύξεις που ελήφθησαν δεν τηρήθηκαν πρακτικά. Παράλληλα, υποψήφιοι, αν και «κρίθηκαν αρνητικά», προσελήφθησαν σε θέσεις χαμηλής ειδίκευσης. Αλλοι υποψήφιοι κρίθηκαν αρνητικά το 2008 και… επανήλθαν για να προσληφθούν το 2009.

Τα διαβιβαστικά σημειώματα για να γίνουν οι προσλήψεις βρίθουν «μαργαριταριών», όπως π.χ. «Οχι ηλεκτρολόγος. Οχι εμπειρία.Χειρωνακτική εργασία. Πιθανώς για αποθήκη» (πρόσληψη σε αποθήκη) ή «Δεν έχει τεχνικές ικανότητες. Να εξετασθεί για άλλη θέση. Και ο ίδιος δεν προτιμά τεχνίτης». Προσλαμβάνεται τελικώς ως πωλητής εισιτηρίων. Σε άλλο σημείο «δεν έχει ικανότητες, να εξετασθεί από άλλη επιτροπή». Προσελήφθη κι αυτός ως πωλητής εισιτηρίων. «Δεν αξιολογείται ως τεχνίτης. Κάνει μόνο για οδηγός αυτοκινήτου» – προσλαμβάνεται ως υπάλληλος αποθήκης. «Δεν έχει ασχοληθεί με το αντικείμενο του ψυκτικού. Απάντησε στις μισές λογικές ερωτήσεις». Αυτός προσελήφθη ως βοηθός υπαλλήλου μισθοδοσίας…

Στην αρχή του 2013 ο αντεισαγγελέας Εφετών Σ. Λογοθέτης και η εισαγγελέας πρωτοδικών Ελένη Σίσκου αρχειοθέτησαν μέρος της δικογραφίας για μέλη του Δ.Σ. της επιχείρησης για το διάστημα 2004-2007, αλλά και για δύο από τα μέλη της διοίκησης για το επίμαχο διάστημα στο οποίο έγιναν οι επίμαχες προσλήψεις. Επίσης αρχειοθετούν την υπόθεση σε σχέση με δύο διευθυντές του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά, καθώς «το γεγονός ότι κάποια φαξ είχαν αποσταλεί από συγκεκριμένους αριθμούς δεν αποτελεί απόδειξη συνέργειάς τους». Οι ενεργούντες την έρευνα, πάντως, επισημαίνουν ότι την τετραετία 2004-2007 έγιναν τρεις φορές λιγότερες προσλήψεις σε σχέση με την περίοδο 2007-2009. Οι εισαγγελείς υπογραμμίζουν ότι δεν υπήρχε κανονισμός λειτουργίας και εν γένει θεσμικό πλαίσιο για τη διενέργεια των προσλήψεων.

Στο έγγραφο της αρχειοθέτησης οι δύο εισαγγελικοί λειτουργοί επισημαίνουν ότι ο συνολικός αριθμός απασχολουμένων στην «Αττικό Μετρό» δεν υπερέβαινε τον αριθμό των 1.695 ατόμων που προβλεπόταν από τον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό της εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν όμως υπεράριθμες προσλήψεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες κυρίως χαμηλής ειδίκευσης. Ταυτόχρονα προσελήφθησαν και υπάλληλοι μεσαίας και υψηλής ειδίκευσης, χωρίς αυτοί να προβλέπονται από τον σχεδιασμό, με αποτέλεσμα το 2008 να παρουσιάσει για πρώτη φορά η «Αττικό Μετρό» έλλειμμα. Η αναλογία κόστους μισθοδοσίας προς τα συνολικά εσοδα αυξήθηκε από 48% το 2007 σε 74% (!) το 2009.

Από dealer σε καζίνο … οδηγός συρμών

Ενδεικτικές περιπτώσεις προσλήψεων (το 2009) στην ΑΜΕΛ, από σχετικό πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που συντάχθηκε τον Φεβρουάριο του 2010:

– Ο Α.Μ., μουσικός με μοναδική εργασιακή εμπειρία σε ορχήστρα μουσικών εκδηλώσεων και στην ομάδα συναυλιών του Θ.Π., προσελήφθη ως οδηγός συρμών.

– Ο Α.Β. χωρίς καμία επαγγελματική εμπειρία προσελήφθη ως οδηγός συρμών.

– Ο Κ.Μ. με εργασιακή εμπειρία σε τοποθέτηση τεντών, συσκευασία CD, άνεργος από το 2007, προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμών.

– Η Α.Σ. με εμπειρία 13 ετών ως dealer σε καζίνο προσελήφθη ως οδηγός συρμών.

– Ο Α.Ζ. κατάγεται από την Κομοτηνή (βάσει χειρόγραφης σημείωσης επί του βιογραφικού του) και το βιογραφικό του απεστάλη από τον αριθμό (210-64.58.546) του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ.

– Η Β.Α. είναι κάτοικος Κομοτηνής, με ειδικότητα βοηθού βρεφονηπιοκόπου και μικρή αντίστοιχη εμπειρία και προσελήφθη ως υπάλληλος γραφείου τεχνικής εκπαίδευσης.

– Οι Θ.Ζ. και Α.Π. έδωσαν συνέντευξη στις 14 Μαΐου 2009, δηλαδή πέντε ημέρες μετά την πρόσληψή τους!

– Ο Δ.Β., κάτοικος Λάρισας, χωρίς καμία επαγγελματική εμπειρία, προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμού.

– Η Μ.Β. εργαζόταν από τον Ιανουάριο του 2005 έως την πρόσληψή της ως μετακλητή υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού.

Καθημερινή*

Advertisements